Schilderijen van Busse Weidema en Menno de Gardijn

Schilderijen van Busse Weidema en Menno de Gardijn

Schilderijen van Busse Weidema

De Utrechtse schilder Busse Weidema (1951) creert verstilde heldere beelden in intense kleuren. Hij schilderde een serie met het thema ‘Nest’ dat verwijst naar het opbouwen van een warm gezin. De schilderijen uit deze serie vertonen hyperrealistisch geschilderde boomstammen op een intens gekleurde achtergrond. In de daarna volgende ‘Recluse’-serie verbeelden gekleurde doeken die voor een raam hangen afzondering van de buitenwereld. Het zonlicht dat echter door de doeken heenvalt, laat zien dat totale afzondering niet mogelijk is. In de serie ‘Sanctuary werkt Busse Weidema zijn persoonlijke onderzoek naar afsluiting en veiligheid verder uit. We herkennen de in deze serie gebruikte boomstammen en doeken direct terug. Busse wil dan ook verbeelden dat met het gebruik van verschillende materialen een eigen heilige en veilige plek gecreeerd kan worden. De buitenwereld blijft in de serie ‘Sanctuary’ altijd zichtbaar. Busse Weidema onderzoekt in zijn nieuwste serie ‘Lift’  het spanningsveld tussen de lichtheid en de zwaarte van het bestaan. Vliegende tapijten en jurkjes die op lijken te stijgen, symboliseren het ontsnappen aan de werkelijkheid. De thematische gelaagdheid in combinatie met de indrukwekkende composities zorgt ervoor dat de werken van Busse Weidema blijven intrigeren.

 

Schilderijen van Menno de Gardijn

De schilderijen van Menno de Gardijn zijn net als het werk van Busse Weidema gelaagd. Echter zit de gelaagdheid niet alleen in de thematiek, maar ook in de letterlijke uitvoering van zijn schilderijen en sculpturen. De sculpturen van Menno du Gardijn bestaan nooit uit 1 stuk, maar zijn op elkaar gestapelde onderdelen, die uiteindelijk een arm of geheel lichaam vormen. Zo werkt hij ook in zijn schilderijen. Eerst zet hij een onderlaag op. Vervolgens brengt hij daaroverheen een lak aan (vaak epoxyhars). Daarna zet hij een nieuwe schilderlaag op over de lak heen en daar gaat weer lak overheen, etc., etc., etc. Hierdoor ontstaat een prachtige dieptewerking, die de toeschouwer meeneemt in de eigenzinnige wereld van Menno du Gardijn. Herkenbare beelden en fragmenten isoleert en vergroot hij, waardoor het herkenbare taferelen zijn met een vervreemdende randje. Laat je niet misleiden door die herkenbare taferelen, maar laat de vormen, kleuren en materialen je overrompelen.